REVISTA MINERÍA 540 | EDICIÓN SEPTIEMBRE 2022

MINERÍA la mejor puerta de acceso al sector minero MINERÍA / SEPTIEMBRE 2022 / EDICIÓN 540 146 action plans were implemented that would provide alternatives to reduce the high dysergonomic risk and improve working conditions. Ergonomic improvements focused on engineering controls that ensure adequate working conditions and improve the quality of life of employees. With the controls implemented, we reduced absenteeism due to MSDs and the costs generated by medical leaves (temporary hiring, overtime), which has a great impact on the company. Continuous monitoring is used to evaluate and control that the conditions implemented have been efficient, ensuring the continuous improvement of these good practices with a view to the future. 3.The study shows that absenteeism generated a large cost impact for the organization. The improvements implemented are framed in operational dates that mark the cost before and after the implementation of the ergonomic improvement based on critical activities that pose dysergonomic risks (Figures 11 to 13). 4.In the regulatory framework applicable to the sector, during the bibliographic review, there was little statistical data on the reporting of occupational diseases related to musculoskeletal disorders caused by forced postures and repetitivemovements; framed in the Ministerial Resolution No. 480-2008SA, List of Occupational Diseases. The data is provided by the periodic statistical reports of the Ministry of Energy and Mines (2022). This information would provide better support in the management of MSDs in organizations, since there would be better data available on MSD cases by age, sex, body area affected, among other data that would explain the degree of association with the occurrence of MSDs. References World Health Organization. 2018. Musculoskeletal Conditions. garanticen condiciones de trabajo adecuadas y mejora de la calidad de vida de los colaboradores. Con los controles implementados, se redujo el ausentismo laboral por TME y los costos generados por los descansos médicos (contratación temporal, sobretiempo), lo cual tiene un gran impacto en la empresa. En un seguimiento continuo se evalúa y se controla que las condiciones implementadas hayan sido eficientes, velando por la mejora continua con estas buenas prácticas de cara al futuro. 3.El estudio muestra que el absentismo laboral generó un gran impacto en costos para la organización. Las mejoras ejecutadas se encuentran enmarcadas en fechas de operatividad que marcan el costo antes y después de la implementación de la mejora ergonómica en base a las actividades críticas que poseen riesgos disergonómicos (Figuras 11 a la 13). 4.En el ámbito normativo aplicable al sector, durante la revisión bibliográfica se evidenció la poca data estadística del reporte de enfermedades profesionales relacionadas a trastornos musculoesqueléticas causadas por posturas forzadas y movimientos repetitivos, enmarcadas en la Resolución Ministerial N° 480-2008SA, Listado de enfermedades profesionales. La data es proporcionada por parte de los reportes estadísticos periódicos del Ministerio de Energía y Minas (2022). Esta información permitiría dar un mayor soporte en la gestión de TME en las organizaciones, puesto que, se tendría mejor data de los casos de TME por edad, sexo, área corporal afectada, entre otros datos, que permitan explicar el grado de asociación con la aparición de TME. Bibliografía Organización Mundial de la Salud. 2018. Afecciones Musculoesqueléticas. Disponible en: https://www.who.int/news-room/factsheets/detail/muscu-loskeletal-conditions. Figura 12. Reducción de días perdidos por descansos médicos según fecha de implementación de acciones.

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