MINERÍA MARZO 546 | EDICIÓN MARZO 2023

MINERÍA la mejor puerta de acceso al sector minero MINERÍA / MARZO 2023 / EDICIÓN 546 53 Abstract The strategic planning of a mining operation must be in constant evolution to face changing and sometimes atypical scenarios, such as aggressive variations in commodity prices, emerging technologies, changes in standards and regulations to develop the mining business, among others. It is then necessary to implement revolutionary innovations, rather than just constant improvements (Hammer, 2004). Achieving this operational innovation has a significant impact on operational culture, resulting in reduced exposure to hazards (safety), increased use of clean energy and reduced carbon footprint (environment), a change in operational strategy (planning) and reduced operating costs (costs). As a result of this operational innovation in the transport of ore from the mine to the plant:  Hazard exposure of locomotive and hopper operators in ore haulage is reduced to zero.  The amount of gases (CO2) emitted by locomotive fuel consumption is reduced by 50%.  Ore haulage cost is reduced by 25% (8% when using conveyor belts and 18% due to shorter haulage distance with mining trucks). Se reduce en 50% la cantidad de gases (CO2) emitidos por el consumo de combustible de las locomotoras. Se disminuye en 26% el costo de acarreo de mineral (8% al utilizar fajas transportadoras y 18% por la menor distancia de acarreo con los camiones mineros). Introducción En 1976, Cuajone inició operaciones, 8 años después de crearse el Ministerio de Energía y Minas, cuando aún no existía el Ministerio del Ambiente, ni Osinergmin, ni OEFA y los equipos mineros no tenían cabina. Con el paso del tiempo, la mina avanzó y se adaptó a los cambios, realizando mejoras en los procesos. El transporte de mineral, desde mina a planta, se realizaba en dos partes: la primera, desde el fondo de mina hasta los hoppers ubicados en el nivel 3460 usando camiones mineros. La segunda, desde los hoppers hasta la planta concentradora, por medio de locomotoras, cada una impulsaba 17 vagones sobre los cuales el mineral era vertido. En 2018, el sistema de transporte de mineral a planta se reemplazó por una chancadora ubicada dentro del tajo (in-pit) en el nivel 3295. Figura 2. Acarreo de mineral con fajas. Figura 3. Hopper B y locomotora 59.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTM0Mzk2