REVISTA MINERÍA 576 | EDICIÓN SEPTIEMBRE 2025

MINERÍA la mejor puerta de acceso al sector minero EDICIÓN 576 / SEPTIEMBRE 2025 132 frequent journeys may experience sleep disorders such as insomnia or apnea, which compromise their attention and concentration behind the wheel (Yuda, 2020). Likewise, road conditions and the presence of geographical hazards represent significant risk factors that affect driver safety in mining operations. In many mining areas, access roads are precarious and poorly maintained, hindering traffic flow and increasing the likelihood of accidents. Furthermore, in high-mountain regions, adverse weather conditions such as snowfall, rain, blizzards, and dense fog may occur, further complicating driving (Zhang, 2020). Night driving also represents a significant risk factor that can affect driver safety. In the mining sector, it is common for vehicles to travel at night in order to avoid traffic and ensure timely arrival at work sites. However, this type of night driving can diminish drivers’ perception and reaction capacity, particularly in highmountain areas or under adverse weather conditions (Luzzi, 2020). In summary, all these factors have a significant impact on the safety and efficiency of drivers operating vehicles for passenger and cargo transportation in the mining industry. To mitigate the risks associated with driving in this context, it is essential to implement preventive measures that include driver training, road infrastructure improvements, the adoption of vehicle safety technologies, and strict compliance with driving safety protocols. In this regard, driver assessment through simulators emerges as a valuable tool for identifying areas of improvement and designing targeted training programs, with the aim of reducing the inherent risks of driving in the mining industry in Peru. Objectives General Objective To evaluate the impact of training for mining drivers through machinery simulators, considering variables such as perception, attention, efficiency, and safety. ción del conductor frente a situaciones imprevistas en la vía (Olarte, 2022). Otro elemento determinante para la seguridad de los conductores es la prevalencia de trastornos del sueño. Aquellos conductores que realizan recorridos extensos y frecuentes pueden experimentar trastornos del sueño, tales como insomnio o apnea, comprometiendo su capacidad de atención y concentración al volante (Yuda, 2020). Asimismo, el estado de las carreteras y la presencia de accidentes geográficos representan factores de riesgo significativos que inciden en la seguridad de los conductores en la minería. En muchas áreas mineras, las vías de acceso son precarias y se encuentran en mal estado, dificultando el tráfico y aumentando el riesgo de accidentes. Además, en zonas de alta montaña, pueden presentarse condiciones climáticas adversas como nevadas, lluvias, ventiscas y neblinas densas, que dificultan la conducción (Zhang, 2020). La conducción nocturna también constituye un factor de riesgo relevante que puede afectar la seguridad de los conductores. En el ámbito minero, es común que los vehículos realicen trayectos nocturnos con el fin de evitar el tráfico y llegar puntualmente a los sitios de trabajo. Esta modalidad de conducción nocturna puede mermar la percepción y la capacidad de reacción de los conductores, especialmente en áreas de elevada montaña o en condiciones climáticas adversas (Luzzi, 2020). En suma, todos estos factores inciden de manera significativa en la seguridad y eficiencia de los conductores de vehículos destinados al transporte de pasajeros y carga en la industria minera. Para mitigar los riesgos asociados a la conducción en este contexto, resulta fundamental la implementación de medidas preventivas que incluyan la capacitación de los conductores, la mejora de la infraestructura vial, la adopción de tecnología de seguridad en los vehículos y el cumplimiento de protocolos de seguridad en la conducción. Tabla Nº 2. Prueba de Wilcoxon entre Puntajes de Eficiencia y Seguridad Antes y Después de la Capacitación en Simulador Simumak Modelo Simestruck Gold (m1=117) Table 2. Wilcoxon test between efficiency and safety scores before and after training with the Simumak Simestruck Gold simulator (m1=117) Puntaje 1 Puntaje 2 W z p Eficiente Ingreso Eficiente Salida 836 -6.381 < .001 Seguro Ingreso Seguro Salida 518.5 -7.368 < .001 P. Ingreso P. Salida 357 -8.257 < .001

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