MINERÍA la mejor puerta de acceso al sector minero EDICIÓN 576 / SEPTIEMBRE 2025 134 The influence of covariates such as age, occupational group, company, duration of training, and work experience is explored. Specific Objectives a) To analyze the effect of simulator-based training on the perception and attention of drivers across different age groups, assessing significant changes in their performance before and after training. b) To determine the influence of simulator-based training on driving efficiency and safety among drivers with varying levels of experience and operating different types of vehicles, through a comparison of results obtained before and after training. c) To evaluate the effectiveness of different variables, such as course duration and type of company, on the final outcome of simulator-based training, identifying which factors significantly influence the improvement of drivers’ skills and the reduction of risks associated with driving. Scope The proposed scope of the study focuses on evaluating the impact of training for mining drivers through machinery simulators, considering variables such as perception, attention, efficiency, and safety. The study also seeks to explore the influence of covariates such as age, occupational group, company, training duration, and work experience on these aspects. What the study does not include, nor can it guarantee, is the direct implementation of changes in training policies or in the labor practices of mining companies. Nor can it guarantee a specific reduction in traffic accidents or an absolute improvement in the efficiency and safety of mining drivers, since this would depend on various external and contextual factors beyond the scope of the study. Theoretical Framework Driving simulators represent a fundamental tool in the training and evaluation of drivers in Peru’s mining industry (Laquiticona, 2022). These devices accurately replicate the behavior of a driving system under diverse conditions, providing an immersive experience that allows drivers to be trained and evaluated safely and efficiently. There are two main types of simulators used in this industry: automobile simulators and heavy machinery simulators. The former, equipped with hardware that replicates the interior of a real vehicle, En este sentido, la evaluación de los conductores en simuladores emerge como una herramienta valiosa para identificar áreas de mejora y diseñar programas de capacitación específicos, con el propósito de reducir los riesgos inherentes a la conducción en la industria minera en el Perú. Objetivos Objetivo general Evaluar el impacto de la capacitación en conductores mineros a través de simuladores de maquinaria, por variables como percepción, atención, eficiencia y seguridad. Se explora la influencia de covariables como edad, grupo ocupacional, empresa, duración de la capacitación y experiencia laboral. Objetivos específicos a) Analizar el efecto de la capacitación en simuladores en la percepción y atención de conductores de diferentes rangos etarios, evaluando cambios significativos en su desempeño pre y post capacitación. b) Determinar la influencia de la capacitación en simuladores en la eficiencia y seguridad en el manejo de conductores con distintos niveles de experiencia y en distintos tipos de vehículos, mediante la comparación de resultados obtenidos antes y después de la capacitación. c) Evaluar la efectividad de diferentes variables, como la duración del curso y el tipo de empresa, en el resultado final de la capacitación en simuladores, identificando qué factores influyen significativamente en la mejora de las habilidades de los conductores y en la reducción de los riesgos asociados a la conducción. Alcances El alcance propuesto por el estudio se centra en evaluar el impacto de la capacitación en conductores mineros a través de simuladores de maquinaria, considerando variables como percepción, atención, eficiencia y seguridad. El estudio busca explorar la influencia de covariables como la edad, grupo ocupacional, empresa, duración de la capacitación y experiencia laboral en estos aspectos. Lo que el estudio no incluiría ni podría prometer es la implementación directa de cambios en las políticas de capacitación o en las prácticas laborales de las empresas mineras. Tampoco podría garantizar una reducción específica en los accidentes de tráfico o una mejora absoluta en la eficiencia y seguridad de los conductores mineros, ya que esto dependería de diversos factores externos y contextuales que escapan al alcance del estudio.
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