REVISTA MINERÍA 550 | EDICIÓN JULIO 2023

MINERÍA la mejor puerta de acceso al sector minero MINERÍA / JULIO 2023 / EDICIÓN 550 24 peruana: hallazgos clave de la encuesta a empresas de la Sociedad Nacional de Minería, Petróleo y Energía (SNMPE). Universidad del Pacífico. Centro de Estudios sobre minería y sostenibilidad. Cochrane, G A. 2017. Anthropology in the Mining Industry. Springer International Publishing. Eftimie, A; Heller, K; Strongman, J. 2009.Gender dimensions of the extractive industries: mining for equity. Washington, (DC): World Bank. https://openknowledge.worldbank. org/handle/10986/1823 GIZ y CREER 2021, Análisis, sistematización y comparación de los mecanismos de acceso a reclamo en la región andina, Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, febrero. GIZ 2022, Prácticas líderes, avances y desafíos pendientes de los mecanismos de reclamo operacionales mineros en la región andina, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, enero. ICMM, International Council on Mining and Metals, 2019. Gestión y resolución de preocupaciones y quejas a nivel local: Los derechos humanos en el sector de la minería y los metales. IPIECA. 2015. Community grievance mechanisms in the oil and gas industry. A manual for implementing operational-level grievance mechanisms and designing corporate frameworks. IRMA, Initiative for Responsible Mining Assurance. 2018. Standard for Responsible Mining IRMA-STD- 001. Keenan, J; Kemp, D; Ramsay, R B. 2016. Company– community agreements, gender and development. Journal of Business Ethics. 135(4): páginas 607–61. Kemp, D., Gotzmann, N., 2009. Community Complaints and Grievance Mechanisms and the Australian Minerals Industry. Centre for Social Responsibility in Mining, The University of Queensland. Discussion Paper. Brisbane. Kemp, D., Owen, J. 2020. Corporate affairs and the conquest of social performance in mining, The Extractive Industries and Society, Volume 7, Issue 3, 2020, páginas 835-837. Kimotho, W., y Ogol, D. 2021. Exploring the drivers of gendered grievance mechanisms: examples from the agribusiness, extractive and wind power sectors in Kenya, Impact Assessment and Project Appraisal, 39:3, páginas 240-250. Moffat, K., Zhang, A. 2014. The paths to social licence to operate: An integrative model explaining community acceptance of mining, Resources Policy, Volume 39, 2014, páginas 61-70. Naciones Unidas. 2011. Principios rectores sobre empresas y los derechos humanos. Puesta en práctica del marco de las Naciones Unidas para "proteger, respetar y remediar". ACNUDH. Naciones Unidas, Asamblea General. 2020. Mejorar la rendición de cuentas y el acceso a las reparaciones para las víctimas de violaciones de los derechos humanos relacionadas con actividades empresariales mediante los mecanismos de reclamación no estatales Informe de ACNUDH*. A/ HRC/44/32. UNWG, United Nations Working Group on business and human rights. 2021. Guiding Principles on Business and Human Rights at 10: taking stock of the first decade Report of the Working Group on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises. A/HRC/47/39. OCDE. 2018. Guía de la OCDE de debida diligencia para una conducta empresarial responsable. Rees, C. 2008. Grievance Mechanisms for Business and Human Rights Strengths, Weaknesses and Gaps. Working Paper No. 40. Corporate Social Responsibility Initiative. John F. Kennedy School of Government, Harvard University. Shift. 2019. Human rights reporting in the Canadian mining sector Maturity trends and insight. Wisborg, P. 2014. Transnational land deals and gender equality: utilitarian and human rights approaches. FemEcon. 20(1): páginas 24–5.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTM0Mzk2